Tervetuloa lukemaan blogiamme ja ensimmäistä kirjoitustamme. Tämän blogin tarkoitus on avata toimintaamme tarkemmin niin jäsenillemme kuin ulkopuolisille, kertoen mm. omistajista, ohjelmoinnista, jäsen- ja onnistumistarinoita, valmentajistamme, palveluvalikoimastamme, ohjattujen tuntien kulusta, yms.

Tässä kirjoituksessa toimitusjohtajamme Mikael Lindholm avaa vaiheita siitä, miten olemme tähän hetkeen päässeet ja mitkä asiat siihen ovat vaikuttaneet, sekä kerromme myös mitä tulevaisuuden suunnitelmia meillä Kehän suhteen on. Päävalmentajamme Karoliina Villilä kertoo myös tarkemmin valmennus- ja ohjelmointifilosofiastamme.

crossfit kehä, on ramp, vantaa, crossfit, alkeiskurssi, PT, personal trainer, crossfit lapsille, crossfit sali, crossfit treeni, crossfit harjoittelu, ryhmäliikunta, hieronta, ravintovalmennus

Kehän synty, historia ja tulevaisuus pähkinänkuoressa

Paljon on tapahtunut sen jälkeen, kun avasimme ovemme ensimmäiselle On Ramp kurssille huhtikuussa 2016. Mikael pääomistajana lähti pystyttämään salia yhdessä treenikaverinsa Lehtolan Tonin kanssa, joka toimii yhä yhtenä omistajana. Yhtäkään asiakasta meillä ei ollut kun avasimme, mutta intohimo lajia ja yrittämistä kohtaan sitäkin enemmän. Halusimme luoda salin ja ilmapiirin, jossa jokaisen on hyvä olla, ja jonne kaikki ovat tervetulleita. Ydinajatus toiminnallemme oli se, että kenenkään taustalla ei ole väliä, vaan jokainen on saman arvoinen kun ovesta sisään astuu. Halusimme myös ottaa kaikki vastaan kaverillisesti ja rennolla otteella, mikä saattoi ihmetyttää monia, kun melko harvassa paikassa tunnetaan jäsenensä nimet ja taustat. Huomasimme myös miten jäsenemme avautuivat henkilökohtaisista asioistaan, mikä vahvisti yhteisöllisyyden tunnetta. Emme olleet pelkkiä valmentajia, vaan ystäviä. Tämä ydinajatus ajaa yhä toimintaamme eteenpäin, minkä vuoksi olemmekin saaneet hienon yhteisön kasaan.

Alussa Mikael veti lähes kaikki tunnit, toki tunteja oli huomattavasti vähemmän kuin nyt. Hiljalleen, kun asiakasmäärä rupesi kasvamaan, täytyi lisätä tuntimäärää, jolloin lisävalmentajille oli tarve. Muutama vuosi perustamisen jälkeen antoi tilamme myöten, joten otimme hierontapalvelut lisänä palveluvalikoimaamme. Saimme myös käyttöömme lisämaksullisen kulkulätkämahdollisuuden, jolloin omatoimitreenaajat pääsivät koska tahansa treenaamaan. Ennen kulkulätkää, pääsi salille vain mikäli valmentaja paikalla.

Tilat alkoivat kuitenkin käymään kolmen vuoden kohdalla liian pieniksi, koska melko moni halusi treenata myös omatoimisesti. Meillä oli vain yksi tila käytössämme, jossa oli hyvin ahdasta treenata omatoimisesti kun wodit olivat käynnissä. Tämän takia, aloimme etsimään uusia tiloja, ja pääsimmekin muuttamaan niihin joulukuussa 2019. Nykyään toimimme kivenheiton päässä vanhoista tiloistamme, joten asiakaskuntakin pysyi samana. Uusissa tiloissamme meiltä löytyy 350 m2 kokoinen wodialue, sekä 100 m2 kokoinen omatoimitreenialue. Uusissa tiloissa kaikilla on vapaa pääsy salille 24/7.

Muuton yhteydessä otimme kolmanneksi osakkaaksi Karoliinan, joka otti samalla harteilleen päävalmentajan roolin, eli suunnittelee meidän ohjelmointimme. Karoliina on treenannut ja valmentanut meillä pitkään ja hänellä on kokemusta ja näkemystä ohjelmoinnista, joten hän oli luontainen lisä omistajaportaaseen. Karoliinan vastuualueelle kuuluu myös yksilö- sekä ravintovalmennuksemme.

Syyskuussa 2020 saamme käyttöömme 200 m2 lisätilan, jossa tulemme pitämään mm. wodeja, yksilövalmennuksia sekä yritysliikuntapalveluita. Salimme kokonaispinta-ala tulee tuolloin olemaan n. 800 m2. Kirjoitushetkellä jäsenmäärämme on 200 paremmalla puolella, ja kasvamaan päin. Lisätilan vuoksi saamme treenikalenteriin lisää wodeja, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että pyöritämme wodeja prime time aikoina kahdessa tilassa ja pystymme näin ollen kasvattamaan toimintaamme ja palveluvalikoimaamme entisestään. Karoliina avaa mm. tästä aiheesta lisää alla.

Nykyään palveluvalikoimaamme kuuluu CrossFitin lisäksi yksilö- ja ravintovalmennukset, Kids-tunnit, hierontapalvelut, MammaWODit, sekä yritysliikuntapalvelut.

Ohjelmointimme

Kehän ohjelmointi koki muutoksen 2020 vuoden vaihteessa samalla kun muutimme uusiin tiloihin. Ohjelmointivastuu siirtyi Tonilta Karoliinalle, sekä vaihdoimme 4-päiväisestä ohjelmoinnista 5-päiväiseen ohjelmointiin. Salin pääohjelmoinnin rinnalle kehiteltiin mukaan uutena myös Accessory-ohjelmointi.

Viikoittainen ohjelmointi rakennetaan sillä ajatuksella, että kokonaiskuormitus viikon sisällä mahdollistaa kokeneemmille treenaajille halutessa vaikka jokaiseen wodiin osallistumisen. Aloitteleville harrastajille suosittelemme kuitenkin aloittamaan kahdesta kolmeen kertaan viikossa ja lisäämään treenimäärää pikkuhiljaa useampaan kertaan.

Kehän ohjelmoinnin päätavoitteena on saada ihmiset voimaan hyvin liikunnan kautta. Haluamme kehittää jokaista kunnon eri osa-aluetta ympäri vuoden. Voimaprogressioissa keskitymme kahdesta kolmeen eri perusliikkeeseen kerrallaan. Viikkoihin sisältyy mukaan muutama lyhyempi kovasykkeisempi metcon ja yksi pidempi vauhtikestävyysalueella tehtävä treeni. Painonnostoa ja voimisteluliikkeitä treenaamme viikoittain, jotta nämä haastavat liikkeet kehittyvät koko ajan eteenpäin.

Kevyempiä viikkoja sekä kevyempiä päiviä pidämme säännöllisesti ohjelmoinnissa, mutta kannustamme aina asiakkaitamme kuuntelemaan omaa kehoaan ja antamaan sille extralepoa ja keventää treeneissä, jos oma kroppa sitä kaipaa.

Accessory-ohjelmointi

Accessory-ohjelmointi on suunniteltu tukemaan Kehän pääohjelmointia. Ohjelmointi sisältää viisi 10-20 min kestävää omatoimisesti tehtävää treeniä, jotka keskittyvät vahvistamaan tukilihaksia sekä liikkuvuutta. Ohjelmoinnissa teemme paljon yhden raajan liikkeitä, sekä keskivartaloa vahvistavia liikkeitä. Viikon treenit on jaettu ryhmiin; ylävartalon vahvistavat, alavartalon vahvistavat, keskivartalon vahvistavat, ylävartalon liikkuvuus sekä alavartalon liikkuvuus. Kaikki liikkeet ovat videoituja ja sisältävät kirjallisia ohjeita ja vinkkejä niiden suorittamiseen. Tämän ohjelmoinnin päätavoite on rakentaa vankka tukilihaksisto, joka tuo suoraan hyötyjä isoihin voimaliikkeisiin, vähentää loukkaantumisriskiä sekä lihasepätasapainoa, parantaa liikkuvuutta sekä kehonhallintaa.

Lisätietoja Accessory-ohjelmoinnista: https://www.crossfitkeha.fi/yksilo-ja-ravintovalmennus

Syksyn uutuustunnit: EasyWod ja Mobility

Uusien lisätilojen myötä, lisäämme syksyllä ohjelmointiin uutuuksina myös EasyWod- sekä Mobility-tunnit.

EasyWodit on suunnattu aloitteleville CrossFit-harrastajille, jotka haluavat rakentaa kaiken perustaa eli perusvoimaa ja peruskuntoa. Näillä tunneilla käytämme myös hieman enemmän aikaa liikkeiden tekniikkaharjoitteluun kevyemmillä kuormilla. Metconeissa liikkeet ovat helppoja sekä volyymi ja intensiteetti pienempi kuin pääohjelmoinnissa. Kokeneempikin harrastaja voi toki tulla EasyWod-tunnille mikäli kokee, että kroppa kaipaa kevyemmän treenin.

Mobility-tunneilla keskitymme nimensä mukaisesti liikkuvuuden parantamiseen ja kehonhuoltoon.

Workshopit

Tarjoamme jäsenillemme myös 2-4 workshoppia vuodessa. Workshopeissa keskitymme jonkin tietyn liikkeen oppimiseen tai liikkeen parempaan hallintaan. Tänä vuonna Kehällä järjestetään kaksi workshoppia; kipping pull up & kipping T2B -workshop sekä bar muscle up -workshop.

Ilmoittautuminen tuleviin workshoppeihin: https://avoinna24.fi/crossfitkeha/webstore?g=muut-kurssit

Tulevat On Ramp-alkeiskurssit

Seuraava On Ramp-alkeiskurssimme järjestetään 1.–2. elokuuta. Lisätietoja ja ilmoittautuminen sille sekä tuleville alkeiskursseille osoitteesta https://www.crossfitkeha.fi/aloittaminen.

Mikäli jokin asia mietityttää aloittamisessa, laita meille sähköpostia info@crossfitkeha.fi tai katso usein kysytyt kysymykset verkosta: https://www.crossfitkeha.fi/faq